تاریخ 1400/08/12         ساعت 12:53     گروه خبری خبر صفحه اصلی

آموزش نجات‌دهنده است؟ پژوهش‌ها آموزش را راهی برای ارتقا اجتماعی نشان می‌دهد. آموزش و تحصیل رابطه‌ای معکوس با فقر و نابرابری دارد.
تصویر

آموزش نجات‌دهنده است؟ با وجود تمام انتقادها به نظام‌های آموزشی، پژوهش‌ها همچنان آموزش را راهی برای ارتقا اجتماعی نشان می‌دهد. آموزش و تحصیل رابطه‌ای معکوس با فقر و نابرابری دارد. نتیجه پژوهشی در ۹۱ کشور مختلف نشان می‌دهد که نرخ ثبت نام در دبیرستان با فقر و نابرابری دستمزد رابطه معکوس دارد و هرچه نرخ تحصیل بالاتر باشد احتمال فقطچر کاهش می‌یابد.

چرا آموزش کودکان اهمیت دارد؟

کودکان ۲۰ درصد انسان‌ها در جهان را تشکیل می‌دهند ولی این رقم ۱۰۰ درصد آینده را می‌سازد. جهان جدید را کودکانی می‌سازند که بسیاری از آن‌ها با وجود شناخته شدن حقوق اولیه کودکان در تمامی کشورهای جهان که شامل آموزش نیز می‌شود هنوز با نابرابری‌های بسیاری روبرو هستند. حتی پیش از همه‌گیری کرونا در جهان که از نظر آموزشی نابرابری بیشتری بین کودکان به وجود آورد بیش از ۲۵۸ میلیون کودک از رفتن به مدرسه باز مانده بودند. دختران که اغلب با محدودیت‌های بیشتری روبرو هستند بخش اعظم بازماندگان از تحصیل در جهان را تشکیل می‌دهند و حداقل ۱۳۰ میلیون دختر تحصیل را رها کرده و یا از آغاز نتوانستند وارد مدرسه شوند. کودکان جهان در هر منطقه‌ای که زندگی کنند لایق زندگی بهتری هستند و شایسته دریافت آموزشی که به برای آن‌ها فرصت خلق و ایجاد جهانی بهتر را فراهم کند.

کاهش فقر با حمایت‌ تحصیلی کودکان

در بسیاری از جوامع فقیر، بسیاری از کودکان فرصتی برای تحصیل ندارند. برخی از آنها منابعی مانند کتاب یا لباس مناسب ندارند این محدودیت‌ها باعث می‌شود که کودکانی که از حمایتی برخوردار نیستند از تحصیل عقب بمانند. برخی از دانش‌آموزان در کودکی یا نوجوانی برای حمایت از خانواده خود مدرسه را رها می‌کنند. در برخی مواقع سیستم‌های آموزشی مدارس با کمبود کارکنان مواجه هستند و قادر نیستند آموزش دانش و مهارتی که در آینده کودکان موثر باشد را برای دانش‌آموزان منطقه فراهم کنند. فقدان آموزش احتمال باقی ماندن کودکان و خانواده آن‌ها در فقر و یا بروز رفتارهای مخاطره‌آمیز را افزایش می‌دهد. در مناطق فقیر به راحتی می‌توان دید که چگونه فقدان آموزش به چرخه فقر تبدیل می‌شود. با ارائه فرصت تحصیل و ایجاد برنامه‌های آموزشی، ارائه خدمات و منابع مرتبط با آموزش و موارد حمایتی دیگر می‌توان چرخه فقر را متوقف کرد.

 

حذف هزینه تحصیل: اولین انتخاب خانواده کم درآمد

گاهی حتی در مدارس دولتی نیز خانواده‌های دانش‌آموزان ملزم به پرداخت هزینه لباس، کتاب، حمل و نقل و شهریه هستند. همانطور که می‌توانید تصور کنید، خانواده‌هایی که از نظر مالی مشکلاتی دارند نمی‌توانند هزینه‌های اضافی آموزش را بپردازند و کودکان به دلیل کمبود منابع از تحصیل بازمی‌مانند یا ترک تحصیل می‌کنند.

اعطای بورسیه‌های تحصیلی سالانه برای حضور در مدرسه یا موسسات آموزش عالی می‌تواند چرخه فقر را متوقف کند و فرصتی برای اشتغال و درآمدزایی برای بورسیه‌ها ایجاد کند تا شرایط اقتصادی خانواده خود را تغییر دهند.

 

بورسیه‌ شدن موانع آموزش کودکان و جوانان را از بین می برد؟

آموزش هزینه دارد، حتی در مدارس دولتی و حتی در شرایطی که دانش‌آموزان در مدارس بدون شهریه تحصیل می‌کنند همچنان هزینه‌های رفت‌وآمد، پوشاک و کتاب‌های درسی باری بر دوش خانواده‌ها است. اگر دانش‌آموز برای تامین هزینه‌ها کار کند یک دلیل دیگر نیز برای مدرسه نرفتن به وجود می‌آید. در چنین شرایطی که خانواده ابزار و توان لازم برای ایجاد شرایط تحصیل فرزند خود را ندارد بورسیه شدن از سوی سازمان‌ها، خیریه‌ها و مدارس و مراکز آموزشی راهی برای ساخت آینده است، آینده دانش‌آموزان، خانواده ‌آن‌ها و جامعه. بورس شدن به معنی تامین شهریه مدرسه و دانشگاه و هزینه‌های جانبی است، اغلب بورس‌های تحصیلی این موضوع را در نظر می‌گیرند که برای فراهم شدن شرایط تحصیل لازم است موانع مختلفی از جمله مشکلات تامین مواد غذایی، ابزارهای آموزشی و لوازم خانه و مواد بهداشتی برداشته شود.

 بورس شدن در برخی بورس‌های تحصیلی از جمله بورسیه بنیاد دانش نه تنها به تامین هزینه‌های تحصیل (شهریه، کتاب، حمل و نقل و موارد دیگر) کمک می‌کنند، بلکه از طریق فرصت‌های یادگیری غیر درسی، مشاوره و راهنمایی تحصیلی، تامین هزینه‌های زندگی و نیازهای پزشکی نیز از بورسیه‌ها پشتیبانی می‌کند.

 

حمایت از مادران

آمار نشان می‌دهد که خانواده بدون پدر بیش از خانواده با دو والد دچار مشکلات مالی است. با توجه به توزیع نابرابر فرصت‌های شغلی و آموزشی میان زنان و مردان و اختلاف میانگین درآمد آن‌ها با یکدیگر در چنین خانواده‌هایی حمایت از مادران و خانواده برای برقراری عدالت ضروری است. هنگامی که خانواده به هر دلیلی پدر را از دست می‌دهد حمایت، مشاوره و ایجاد فرصت برای مادران برای کل خانواده امکان برخورداری از حقوق اساسی را مهیا می‌کند. چرا والدین در خانواده‌های کم درآمد به پشتیبانی نیاز دارند؟ بسیاری از مادران هرگز فرصت و ابزاری برای حمایت از فرزندانشان در مدرسه را نداشتند و ایجاد ابزارهای لازم از جمله آموزش همراهی با فرزندان در مسیر تحصیل به آن‌ها کمک می‌کند و ما در بنیاد دانش اینجا هستیم تا به هر نحوی که بتوانیم به آنها کمک کنیم. مشاوره خانوادگی، آموزش به خانواده و حمایت‌های تکمیلی برای فرزندانی که تحصیل می‌کنند یکی از روش‌های ایجاد فرصت همراهی برای مادران آن‌ها نیز هست.

آموزش می تواند به کودک کمک کند تا دانش و مهارت های ارزشمندی کسب کند و زندگی خود را بهبود بخشد و مادرانی که آگاهی کافی از اهمیت آموزش را دارند در مسیر ایجاد این تغییر در کنار آن‌ها خواهند ایستاد.

 

آموزش، نردبان رشد

ثابت شده است که آموزش نردبانی برای خروج از فقر است و راهی است که به تغییر شرایط اقتصادی و فرهنگی سرعت می‌بخشد. آموزش آرزوی بسیاری از کودکان است. امروزه آموزش برای میلیون‌ها کودک در سراسر جهان حق غیرقابل دسترسی است. بیش از ۷۲ میلیون کودک در سن آموزش ابتدایی در مدرسه نیستند و ۷۵۹ میلیون بزرگسال بی‌سواد هستند و آگاهی لازم برای بهبود شرایط زندگی خود و فرزندانشان را ندارند. عوامل مرتبط با فقر مانند بیکاری، بیماری و بی‌سوادی والدین، خطر عدم تحصیل و ترک تحصیل کودک را ۲ برابر می کند. ولی همان‌طور که فقر و عوامل مرتبط با آن می‌توانند عاملی برای بی‌سوادی و ترک تحصیل باشند، آموزش و تحصیل نیز می‌تواند فقر را متوقف کرده و آن را کاهش دهد. برای متوقف کردن چرخه فقر لازم است با حمایت سازمان‌های دولتی یا سازمان‌های مردم نهاد و مردم فرصت تحصیل برای همه کودکان فراهم شود.